Dávid Sándor Lapaj Interjú II.rész

2018.02.27

Írta: Biró Péter

"Én soha nem tartottam magamat nagy jó riporternek, nyilván nem is voltam, de most, -miután én magamat soha nem hallottam és nem hallottam vissza pláne mikor nem is volt felvétel- mikor a Facebook-on mások által felvett részeket visszahallgatom, megállapítom, hogy sokkal jobb voltam, mint aminek hittem magam. Tudni illik. Amitől én elütöttem akkor is és most is a megszokott iránytól, azaz hogy én alapvetően író újságíró voltam és vagyok. " - Ez volt az a mondat, amivel Lapaj kezdte az interjút. A második részben arról olvashattok, hogy hogyan kezdődött neki a sportújságírói karrierje, valamint kimondottan az autósporttal való különös kapcsolata.

"Szombathy Pista volt az, aki engem meggyőzött arról, hogy legyek újságíró. Csak úgy hívott, hogy a "Magyar Köztársaság szóra sem érdemes versenyzője".
1969-ben kimentem a Népligetbe ahol akkor rendeztek utoljára autóversenyt. 
 Ez volt az a verseny, ahol itt volt Niki Lauda is.
Bementem a depóba és akkor jött velem szemben az akkori Közlekedési Miniszter-helyettes, Kiss Dezső, aki akkor volt Csepelen párttitkár, amikor engem kirúgtak. Hozzá kellett fölmennem, hogy engedjenek ki rúgni. Ott volt még Vígh Bandi bácsi, aki a főnököm volt a csepeli motorkerékpár gyárban. Valamint Mester Pista, aki akkor motorversenyző volt később pedig autóversenyző, illetve az egész Volán Sportnak a főnöke. Ők hárman jöttek velem szembe.
Nagyon megörültünk egymásnak. Kérdezték, hogy mi a helyzet velem mostanában.
Én mondtam, hogy újságíró vagyok a Népsportnál. Visszakérdeztek, hogy "Maga az a Dávid?"
Hát mondom, én vagyok. Kiss Dezső másnap berendelt a minisztériumba, leültetett és elmagyarázta, hogy vegyem tudomásul, hogy a 20. század második felének a kiemelkedő sportága lesz az autósport, és nekem kötelességem az autósporttal foglalkozni.
Én mondtam, hogy rovatvezető vagyok a Népsportnál, de akinél van az autósport, mint téma attól nem vehetem el. -Én akkor az olimpiai sportágakról írtam, kivétel volt a birkózás és az ökölvívás.-
Azt mondta, hogy ő ezt nem is kívánja, de figyeljek oda, és amelyik pillanatban lehet, vegyem át az autósportot. Az adódó pillanatban át is vettem és azóta csinálom. 1969 óta.
Engem egyből ki is küldtek Vallelungába, ahol az olaszok azt propagálták, hogy aki autópályán akar vezetni annak egy külön jogosítványt, kell tennie. Erre kidolgoztak egy tervet, és azt végig csináltatták velünk. Ott megismerkedtem, nagyon sok emberrel, és így kezdődött ez az egész."

Az említett verseny a Népligetben, a kép előterében Niki Lauda
Az említett verseny a Népligetben, a kép előterében Niki Lauda

1976-BAN VOLT AZ ELSŐ FORMA 1-ES KÖZVETÍTÉS. MÁR ELŐTTE IS ÍRTÁL FORMA 1-RŐL VAGY CSAK '76-TÓL?

"1969-ben indult meg a magyar autósport élet. Akkor kezdődtek el a Volán szakágak. Én voltam az újságírók közül az egyetlen, aki harcolt azért, hogy fogadják el az autósportot sportnak és akkor jött létre a MAMS.
Ilyenkor az érdeklődés már annyira vitt, hogy '74-ben az akkori rallysokkal kimentünk Zeltwegbe és megnéztük a versenyt.
Az, hogy a Forma 1 Magyarországon megjelent annak az a nyitja, hogy engem    '69-től, de már '69 előtt is érdekelt, mert olvasni azért lehetett róla.
1976-ban ott hagytam a Népsportot, és január elsejétől átmentem az MTV-hez.
Akkor Radnai János mondta, hogy van az MTV-n egy Autó-Motor műsor, amit a Knézy, meg a Vitray csinálnak, de ő szeretné, ha én ezt kézbe venném.
Az MTV-hez februárban érkezett az Eurovíziónak egy ajánlata, miszerint Bernie Ecclestone teljesen ingyen ajánl két órás televízió műsort Zeltwegből.
Akkor megint jókor voltam jó helyen, mert jött ki a Radnai az irodájából a papírral, hogy "Gyerekek ezzel mit csináljak?!"
Akkor mi szegény Knézy Jenővel egyből rávágtuk, hogy "Közvetítsük!"
Az volt a szerencsés ebben a helyzetben, hogy én korábban már jártam kint és tudtam, hogy mi a járás. Mondtam, hogy én adom az autót, a benzint stb.
Annyit kértem a Radnaitól, hogy szerezzen napi díjat és menjünk. Akkoriban a Knézy Jenő azért jött velem, mert ő tudta, hogyan működik a protokoll a külföldi versenyeken. Gondolok itt a bejelentkezésre és egyebekre.  
Ő szerzett napi díjat 3 főre, és indultunk. Elmentünk és közvetítettük egy jót, és ez így ment évről évre..."

1976-Zeltweg
1976-Zeltweg

Az első futam történéseiről, és a későbbi bő 20 évről amíg Lapaj kommentátor volt, a jövőhét keddi részben olvashattok. 
Addig is kövessetek minket a
Facebookon, hogy ne maradjatok le az autósport történéseiről. 

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el