Nagy Norbi - "Az ETCC-ben szeretnék jövőre is indulni!" - interjú
írta: Biró Péter
Ebben az interjúban Nagy Norbert -
vagy ahogyan csak ő szereti, Nagy Norbi - túraautó versenyzővel beszélgettem,
az idei szezonjáról annak sikereiről és kudarcairól. Norbi idén, tavalyhoz
hasonlóan is a Zengő Motorsport színeiben versenyzett, a Túraautó Európa
bajnokságon (ETCC) egy Seat Leon volánja mögött.
Jó szórakozást kívánok az olvasáshoz!
B.P.- Mikor vált hivatalossá, hogy
2017-ben is a Túraautó Európa Bajnokságban fogsz indulni?
N.N.- Szinte
egyből a 2016-os szezon végeztével nagyjából sejtettük, hogy jövőre is, azaz
2017-ben is az ETCC-ben fogok versenyezni, azzal a céllal, hogy bajnok legyek
de minimum, hogy jobban végezzek mint 2016-ban.
B.P.- A tavalyi év végén már
tudtátok, hogy TCR-es autóval fogtok menni, vagy az csak később vált
elérhetővé?
N.N.- A tavalyi technikai lemaradások tudatában
tisztában voltunk vele, hogy az idei jó eredmények eléréséhez csak is egy tovább
fejlesztett TCR-es autó kell, úgyhogy semmiképpen sem szerettük volna
megkezdeni a 2017-es évet egy régebbi fejlesztésű kocsival. Szerencsére sikerült találni a téli szünetben
használható TCR-es Seat Leon-t, amivel neki tudtam vágni az idei évnek.
B.P.- Az ETCC idei első
versenyhétvégéje az olaszországi Monzában zajlott. Ahogyan a TV-s közvetítésekből
látszódott, ott még kicsit ismerkedtél az autóval én azt gondolom.
Te hogyan tekintesz vissza arra a hétvégére?
N.N.- Azon a
hétvégén nagyon érezhető volt a teszt hiány. Ez elsősorban a rajtjaimon látszódott.
A versenyeket megelőzően egy-két rajtpróbát tudtunk mindösszesen végrehajtani,
ami nem volt elegendő. Mind két versenyen beragadtam a rajtnál.
B.P.- Azt jól láttam, hogy a rossz
rajtokat követően viszont, ha úgy tetszik idegből versenyeztél?
N.N.- Én ezt nem
idegből vezetésnek mondanám, hanem amikor visszaesek a mezőny végére akkor
nekem mindig egy sokkal élvezetesebb versenyem lesz. Nekem az mindig egyfajta
öröm autózás nem tudom miért van ez így, de hogyha hátra esek akkor utána
nagyon könnyedén megtudom előzni az előttem autózókat.
B.P.- Az pozitívum, hogy te így éled
meg ezeket a szituációkat, mert rengeteg versenyző ilyenkor feladja a versenyt
és csak kocsikázik a mezőny végén.
N.N.- Nekem ez
ilyenkor mindig egy plusz lehetőség a bravúros futamok eléréséhez. Ilyenkor
szabadabban is versenyzem, mint normál helyzetben.
B.P.- Monzát a Hungaroring követte a
naptárban. Az időmérőn volt szerencsém bent lenni a garázsotokban, enyhe
túlzással picit feszültnek tűntél.
N.N- Az igazat
megvallva ott nagyon feszült voltam. Az utolsó gyorskörömön voltam éppen,
amikor a mérnökök rászóltak a fülemre, hogy menjek ki a boxba mert azt hitték,
hogy lejárt az idő. Ha engedik, hogy befejezzem azt a kört akkor talán még a
csapattársamat is megtudtam volna előzni. De végülis kizárták előlünk az egyik
versenyzőt így az első sorból indultunk Szabó Zsoltival. A futamokon megint
ugyan úgy visszaestünk, mint Monzában, de utána egy jó versenyt futottunk. Megint
át kellett jönnünk a mezőnyön, ami egy jó hangulatot eredményezett a lelátón
is. Sok helyről hallottam a futamok után, hogy jobban élvezték az ETCC
futamait, mint az utánunk következő WTCC futamokat.
B.P.- Be kell vallanom, hogy én is
jobban élveztem. Ott tényleg kijött a pályaismeret, illetve számomra ott derült
ki, hogy kimagaslotok a mezőnyből, mert azon a pályán ahol köztudott, hogy nem
lehet előzni ti minden körben kettőt előztetek.
N.N.- Igen
valóban, és ott az volt, hogy erőből meg lehetett előzni Fulint.
B.P.- Az első versenyen csapatutasítás
volt az, hogy a Zsoltit elengedted?
N.N.- Már a futam
legelején megbeszéltük, hogyha utolérjük egymást, akkor nem fogjuk feltartani.
B.P.- A két megszerzett harmadik
helyezéssel sikeres hétvégének mondható a hungaroringi?
N.N.- Igen, bár
az ember mindig versenyez a csapattársával és egyszer szerettem volna én, lenni
elől.
B.P.- A hazai pályádat a kedvenc
pályád követte a Nordschleife.
Ha jól gondolom, idén a taktikus versenyzést
tűzted ki célul a "Zöld Pokolban".
N.N.- Igen,
tanulva a tavalyi esésből, idén egyértelműen a kivárás és a taktikusság volt a
fő szempont. Meg is hálálta magát a dolog, mert idén is sokan összetörték
magukat. Sokkal több pontot gyűjtöttem, mint akik minden körben támadták a
Ringet, és a végén kiestek. Számomra
idén az autó beállítása sem sikerült a legmegfelelőbben, nagyon alulkormányzott
volt az egész hétvége folyamán.
B.P.- Nürburgring után a bajnokság
Portugáliában, Vila Realban folytatódott. Ez egy utcai pálya, magas
rázókövekkel és gyors egyenes szakaszokkal. Mi a véleményed róla?
N.N.- Előzni nem
nagyon lehet, aminek idén éreztem nem annyira kellemes hatását.
Az időmérőn megszereztem a Pole pozíciót, azonban a rajtnál megelőzött a Fulin,
utána a versenyen végig gyorsabb voltam nála, de mivel utcai pályáról van szó
szinte lehetetlen előzni. Másodikként jöttem be, de nem bánom az egyik
legélvezetesebb verseny volt az idei évben.
B.P.- A második verseny viszont nem
volt a legélvezetesebb, ha jól gondolom.
N.N.- Hát az nem!
Utólag visszanézve derült ki, hogy egy szervezői hiba kapcsán rohantam bele a
szalagkorlátba. Annyi sarat hagytak a pálya külső ívén, hogy már-már Rallycross
pályára hasonlított.
Belülről olyan érzésem volt, mintha kihúzták volna alólam a szőnyeget. Mikor
kiszálltam az autóból nem látszódott a pálya azon része ahol megcsúsztam így a
versenyt követően úgy voltam vele, hogy én hibáztam. Már itthon voltam mikor a
telefonomon vissza néztem a futam közvetítését és akkor láttam, hogy mennyire
koszos a pálya. Ezután a baleset után kasztnit is kellett cserélni az autómon,
szóval nem volt kicsi az esés.
B.P.- Vila Realban megkezdődött a
Pole időszakod a következő versenyeken rendre te szerezted meg az első
rajtkockát az időmérőn. Minek volt ez köszönhető?
N.N.- Igen, Vila
Real volt az első, és utána még kettő volt, Zolderben és Mostban. Egy újfajta
szimulátort használtam a pályák begyakorlásához, ami úgy látszik bevált.
B.P.- Zolderben már az új kasztnival
mentél az időmérőn és a futamokon is?
N.N.- Igen ez egy
Seat Sport által már javított kaszni volt, tehát az új sem volt igazán új.
Korábban Tassi Attila használta ezt a kasztnit.
Egy körön gyors tudtam vele lenni, de ott már megvolt az a problémája az
autónak, ami Csehországban derült ki, hogy nem volt összedugva egy csatlakozó,
ami a rajtokban segített volna.
De ezt a hibát leszámítva nagyon élveztem a zolderi versenyeket. Az első
futamon sikerült egy harmadik helyet szereznem, míg a másodikon 4. lettem, ami
szintén nagyon sok pontot hozott a konyhára. Csak az a bosszantó, hogyha jól
működik az autó, akkor az első futamon simán lehetett volna egy futamgyőzelem.
B.P.- Az utolsó versenyhétvége a
csehországi Mostban zajlott. Versenyeztél már ott korábban?
N.N.- Nem, én azt
hittem a szimulátorozások alatt, hogy nem lesz a szívem csücske ez a pálya,
viszont élőben nagyon jó volt. Teljesen más volt a ritmusa élőben, mint
virtuálisan.
B.P.- Kicsit keresztben autózós volt,
azt meg szereted nem?
N.N- Igen, most
eltaláltuk a beállításokat az autón. A tesztek után megvolt, hogy milyen autót
szeretnék és olyat is kaptam a mérnökömtől és a szerelőimtől az időmérőre.
B.P.- Ennek meg is lett a gyümölcse,
harmadik rajtelsőség zsinórban!
N.N.- Mikor az időmérő
után ránéztem a monitorra el sem akartam hinni. Az időmérő előtt azt gondoltam
magamban, hogy "Ez a Fulin hazai pályája itt éli az életét, szerintem kapni
fogok tőle egy másodpercet!" És végül nem így lett, úgyhogy ez egy meglepetés
volt.
B.P.- Az utolsó versenyhétvégén
Mostban viszont végre sikerült a futamgyőzelem.
N.N.- Igen, ott
lett összedugva az a bizonyos csatlakozó. Bár az is egy kalandos győzelem volt.
Pont elindultunk hazafelé a pályáról, amikor telefonáltak, hogy vissza kéne
menni vissza adni a második helyért járó trófeát, mert a Kralevet kizárták és
én nyertem a futamot. Mi vissza adtuk a kupát, de addigra a Kralev hazament, ő
postán küldte el nekünk.
B.P.- A győzelmet egy keserédes
harmadik hely követte a második futamon, jól gondolom?
N.N.- Igen, a
második verseny közben még nem tudtam, hogy az előző versenyen kizárják az előttem
végzőt és így én nyerem az első versenyt. Ha ekkor én ezt tudom, és megelőzöm a
Fulint akkor én vagyok a bajnok. De mivel nem tudtam ezért rámentem a
biztonsági autózásra és elengedtem a Kralevet, hogy ki ne üssön, a Fulint pedig
nem támadtam.
De már túl tettem magamat rajta, ilyen ez a technikai sport...
B.P.- Másodikként zártál az
összetettben. Év elején aláírtad volna?
N.N.- Persze!
B.P.- Azt mondhatni, hogy a rajtokon
ment el az Európa bajnoki cím?
N.N.- Mondhatni
igen, kiesésem összesen egy volt a szezonban az a bizonyos portugáliai, de azt
leszámítva stabil szezont futottam, amikor nem álltam dobogón akkor sok értékes
pontot szereztem.
Én mindig arra törekszem, hogy megbízhatóan menjek, mert eddig mindegyik
bajnokságban ahol jól szerepeltem, ott ez volt a kulcs.
B.P.- Ha egy pár szóban lehet róla
beszélni, akkor mik a tervek a jövőre nézve?
N.N.- Valamennyit
lehet róla beszélni. Az ETCC-ben szeretnék jövőre is indulni, meg szeretném nyerni
ezt a sorozatot. Nekünk az a fő szempont, hogy olyan sorozatban tudjak menni
aminek van Eurosport közvetítése, és megfizethető legyen.
Köszönöm szépen az interjú! Sok sikert kívánok a jövőben, még egyszer Gratulálok az Európa bajnoki ezüsthöz!
Ha Norbi
pályafutását figyelemmel szeretnéd kísérni, akkor nincs más tenni valód, mint
"like"-olni Facebook oldalát!
https://www.facebook.com/nagynorbidriver/?fref=ts
Ha tetszett az interjú, akkor pedig nyomj egy "like"-ot a
Blog Facebook oldalára is, ahol további cikkeket olvashatsz!
https://www.facebook.com/boxkiallaspitstop/