Rossz vagy YOkohama?

2017.10.22

Írta:  Biró Péter

Az elmúlt hétvégén rendezték a Túraautó Világbajnokság (WTCC) kínai fordulóját, a körülményeket az autósport rajongók már biztosan ismerik, - szakadt az eső, a második futamot le is állították miatta- nem is arról fogok most írni...

A WTCC All Access,kedd éjjeli magazin műsorában hallhatták a kedves nézők, hogy több pilóta is arra panaszkodott a csapatrádión, hogy felúszik az autó a sok eső miatt, nem csak versenytempóban, hanem a Safety Car mögötti "sétakocsikázásban" is. Ennek kapcsán azt is hallhattuk hogy, több versenyző azt kérte, hogy Bruno Correia  a biztonsági autó sofőrje lassítson a tempón, mert a gumik már nem képesek elvezetni a pályán keletkezett rengeteg vizet. 

A pilóták a második futam leállítását követően elmondták, hogy a sorozatban használt Yokohama eső gumik inkább átmeneti esőgumik, mint teljesen esős pályára alkalmas úgynevezett "Extrém Esőgumik". 

Idén ez már nem az első eset volt,hogy a pilóták a gumikat és annak gyártóját bírálták, gondoljunk csak a Nordschleife-re, ahol többen is defektet kaptak, mert a gumik nem bírták a terhelést a meglehetősen gyors pályán. Illetve az is szembetűnő, hogy az abroncsok azt sem preferálják, mikor két pilóta versenyközben harcol és összekoccannak. Ilyenkor rendszerint azok a képsorok következnek, hogy minimum egyikük kiáll a boxba defekt miatt. (Ominózus eset: Monza, Michelisz Norbi és Mehdi Bennani incidense. - az itt most másodlagos, hogy Bennani butasága miatt történt az eset - ) 

Tehát összegezzük, a Yokohama abroncsainak problémáit:
-Az esőgumik nem szorítanak ki elég vizet. Példa : 2014 Szlovákiaring, 2017 Ningbó.
- Nem bírják a gyors pályákon kapott terhelést. Példa: 2015-től Nordschleife. ( de akár a korábbi, salzburgringi futamokat is ide lehetne sorolni.) 
- Test-Test elleni küzdelmek. Ide számtalan példát fellehetne sorolni, de idézzük csak fel magunkban a már a fentiekben említett 2017-es monzai, Michelisz-Bennani esetet. 

Egy szó mind száz, a Yokohamanak változtatnia kell a gumik minőségén, mert nagyon sok esetben a versenyzők testi épsége is múlhat rajta.
Az olyan pályákra mint a Nordschleife, keményebb összetételű abroncsokat kellene gyártaniuk. Rendes eső gumikat is fel kellene tenniük a palettára, nem csak az átmeneti esőgumikat.
Végezetül pedig, olyan "papucsokat" kellene hozniuk amik bírják a túraautózás sava-borsát jelentő test-test elleni harcokat, koccanásokat, lökdösődéseket, mert azt nem jó látni, hogy szinte a legapróbb kocc után is ki kell állniuk a versenyzőknek defekt miatt a pit-be.
Remélem a leírtakban említett problémákat a promoterek és az FIA is észreveszi és próbálnak majd rajta változtatni.